Om Tang

Historie

I antikken var tang en meget værdsat fødevare af folkeslag i det fjerne østen, hvor den buddhistiske kultur anbefalede en kost med meget tang. For titusinde år siden var tang allerede en vigtig del af den kulinariske kultur i Japan. Japanske delegationer som besøgte det kinesiske hof medbragte tang med ønsket om en rigelig høst. I den vestlige verden er tang kun indgået i kosten i kystnære lokalområder. Irerne satte stor pris på en tangpuré kaldet Bara lawr, mens bretonnerne nød en delikat gelé med tang. Pioca, som den blev kaldt, bestod af en blanding af Chondrus crispus og sødet mælk.

Med det asiatiske køkkens introduktion i de vestlige lande er der igen opstået interesse for tang. Nori er den bedst kendte, fordi det er ”ombladet” om Sushi, men interessen breder sig nu ud til andre tangarter.

 

I nutidens køkken

Tang er det ideelle svar på ønsket om at spise naturlige produkter. Rød, brun eller og i form af blade eller flager er tang på én gang både grøntsag og krydderi. De vidt forskellige farver, dufte og aromaer gør at tang kan nydes sammen med eller som garniture til kød, fisk, skaldyr, supper, desserter og salat. Tang er rig på mineraler, vitaminer, aminosyrer, omega-6 og omega-3-fedtsyrer og kostfibre. Vestlig kost er fattig på omega-3-fedtsyrer som er vigtige for nervesystemets funktion. Det påstås endda at tang kan modvirke stress og depressioner på grund af det høje indhold af omega-3-fedtsyrer! For nybegyndere anbefales det at starte med 2-4 gram tang pr. dag f.eks. i pesto og salater.

 

Godt nyt i Anthony Williams nye kostguide!

Tang og tungmetaller

Bedste kvalitet af spisetang i Nordatlanten høstes i disse forårsmåneder til et års forbrug. Typisk

høstes de fire tangarter: Dulse (Söl), som er en rødalge, Kombu (Fingertang), Royal Kombu

(Sukkertang) og Wakamé (Vingetang), som alle er brunalger. Tangen tørres, konserveres og pakkes

til et års forventet forbrug. Af høsten i 2016, er der stort set kun solgt Dulse pga. af bogen: “Den

medicinske Seer” af Anthony William. De andre kasseres og prisen på Dulse skal alene dække alle

omkostninger. Det er hverken bæredygtigt eller sund fornuft. Anthony William skriver nu i sin nye

bog: “Den Medicinske Seers Kostguide”side 264: “Atlanterhavets grønsager (det vil sige tang) er

ekstremt effektive til at fjerne tungmetaller fra kroppen”! Han nævner både rødalger – herunder

Dulse – men også brunalger og er dermed mere på linje med tangforskerne. Vi ser frem til at

efterspørgslen spredes og at få trykket taget af Dulse.

Tangs sundhedseffekter – åbenbaring eller videnskab?

Fakta!

Bedste kvalitet af spisetang i Nordatlanten høstes i disse forårsmåneder til et års forbrug. Typisk af de fire tangarter: Dulse (Söl) som er en rødalge, Kombu (Fingertang), Royal Kombu (Sukkertang) og Wakamé (Vingetang) som alle er brunalger. Tangen tørres, konserveres og evt. pakkes til et års forventet forbrug. Af høsten 2016, er der stort set kun solgt Dulse på grund af bogen: ”Den Medicinske Seer” af Anthony William. De andre kasseres og prisen på Dulse skal alene dække alle omkostninger. Det er hverken bæredygtigt eller sund fornuft!

 

Åbenbaringen!

På side 287 i Anthony William.s: ”Den Medicinske Seer” står flg.: ”Dulse binder kviksølv, bly, aluminium, kobber, kadmium og nikkel og krydser blod-hjerne barrieren. I modsætning til andre former for tang er Dulsen i sig selv i stand til at fjerne kviksølvet. Dulsen trænger dybt ind i kroppens afkroge og finder kviksølvet, binder det til sig og giver ikke slip på det, før det forlader kroppen!”

I Anthony William.s nye bog: ”Den Medicinske Seers Kostguide” side 264 og 265, fremhæves Atlanterhavstang generelt for sundhedsfremme og evnen til at binde tungmetaller.

International forskning!

På side 102 i prof. Ole G. Mouritsens bog: ”Tang – Grøntsager fra havet” står flg.: ”Kostfibrene fremmer tarmfunktionen ved at optage vand, og alginaterne i brunalger synes også at have en vis positiv virkning ved at kunne binde og udskille tungmetaller og radioaktive isotoper som strontium (Sr90) og jod (I31). Det er blevet påvist, at natriumalginat formindsker optaget af strontium i tarmen med en faktor syv. En ulempe kan være, at fibrene også kan tilbageholde mikronæringsstoffer, som derved hindres optagelse i tarmen. Tang, især brunalger, indeholder chlorophyl, carotenoider, vitaminer, steroler og phenoler, som har veldokumenterede anti-oxidative effekter, der kan forebygge hjerte-karsygdomme og cancer!”

 

Med venlig hilsen

Poul Erik Nielsen

”Tangnørd og formidler i +20 år”

Tlf. 2174 6838

“På tomandshånd med prof. Ole G. Mouritsen”, TV2 Fyn

“På tomandshånd med prof. Ole G. Mouritsen”, TV2 Fyn

Bioactive compounds in macroalge 090710
“Bioactive compounds in seaweed: functional feed applications and legislation” v.  Susan Løvstad Holdt * Stefan Kraan.